.
Gratismönster för eget bruk!
 
Tittar runt mycket på raverly och pinterest för att få inspiration och såg några olika ugglevantar, men inga som riktigt var vad jag letade efter. Jag började virka lite på måfå, sådär som jag brukar göra och detta blev resultatet. Jag har försökt komma ihåg för en gångs skull att skriva upp hur jag gjorde. Här kommer mönstret. Jag är inte vidare duktig på att skriva mönster, det får man ha lite överseende med ;-)
 
Storlek... min dotter är 10år och har stl. 158 i kläder, jag är vuxen (sägs det) och har stl. s i vantar och de passar oss båda. Skulle man kunna säga XS/S? Vill man ändra till mindre storlek kan man ju bara virka skaftet något varv kortare och lägga upp färre st runtom kanten. 
 
Garnet jag använt sprang jag av en händelse på på TGR, heter Tiger, är ett blandgarn med 70% akryl och 30% ull. 50g =170m.
 
Virknål 3,5
 
Lägg upp 15 lm
 
Börja virka i 4:e lm och virka stolpar hela vägen tillbaka, = 13 st.
 
Vänd med 3lm = 1:a st, virka hela vägen med st i BAKRE maskbågen.
 
Fortsätt likadant tills du virkat 18 varv, (eller så många varv du behöver för att den ska sitta bra runt armen.)
 
 
Sedan virkar jag ihop arbetet till en ring med smygmaskor från rätsidan.
 
 
Virka 3lm och 36 ytterligare st runt kanten och ta ihop med en sm i 3:e lm (=37st totalt). Fortsätt virka stolpar runt och börja varje varv med 3 lm, totalt 10 varv.
 
 
Dax för tumhål. Jag börjar att beskriva högra vanten, sedan gör man den vänstra vanten likadant, fast tvärtemot.
 
Virka 3lm + 25 st, 6lm, hoppa över 6m, 5st.
 
Virka ett varv till med stolpar och då gör man 1 st i vardera av de 6 luftmaskorna, virka sedan ytterligare tre varv med stolpar
 
Nu är det dax för "uggleöronen" som avslutningsvarv.
 
Virka 9 fm, hoppa över 3m, 10dst i 4:e maskan, hoppa över 3m, 1fm i 4:e maskan, hoppa över 3m, 10dst i 4:e maskan, hoppa över 3m, 1fm i 4:e m, 10fm. 
 
Tumme: Virka 3lm + 16 st (totalt 17st) runt hålet för tummen.
 
Virka ytterlighare ett varv med st
 
virka ett varv fm.
 
 
Ögon:
 
Virka 2lm
 
6fm i 2:a lm
 
2fm i varje fm varvet ut
 
1fm, två fm i samma m varvet ut
 
2fm, två fm i samma maska varvet ut
 
3fm, två fm i samma maska varvet ut
 
Gör två rundlar och brodera på ögon med svart garn.
 
Näbb:
 
virka 2lm
 
2fm i 2:a lm, vänd med 1 lm
 
1fm i 1:a maskan, 2fm i andra maskan, vänd med 1lm
 
1fm i första, och 1 fm i andra maskan, 2fm i 3:e maskan.
 
Sy på ögon och näbb.
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej