Den här klänningen, skorna och solhatten virkade jag till min dotters babyborndocka för några år sedan. Jag hade en period när Michelle var mindre då jag sydde, virkade och stickade mycket till dockan. Jag fick ett tidningsurklipp med mönster av en kollega som visste att jag gillar att virka och därför kan jag tyvärr inte lägga upp mönstret. Settet är virkat i bomullsgarn 8/4.
 
 
Jag virkade under en tid en massa rutor som var tänkta att bli en pläd, men orken tröt och rutorna blev till en del annat istället. Tex. denna åkpåse till dockan. Jag sydde bara ihop rutorna i en lång rad två och två, vek ihop så att två rutor stack ut på överkanten, dessa sydde jag ihop med varandra till en luva och sedan sydde jag bara ihop sidorna. Snabbt och enkelt. Skulle vara snyggt att fodra med ett fint tyg...
 
 
Det är ganska tacksamt att sticka och virka till dockan. Det tar ju inte så lång tid. Tyvärr är tösen nu för stor för att gilla att leka med dockor, men det finns ju andra som kanske uppskattar ett dockplagg eller två. Nedan kommer något som inte är virkat, men eftersom jag gillar att sticka också så kommer det med en del sånt ibland med.
 
 
 
Tja jag kan väl lika gärna slänga med lite andra dock-grejor jag gjort så hamnar allt i samma inlägg :-) Här är en liten kofta efter ett mönster som jag heller tyvärr inte kan lägga upp.
 
 
 
De här små söta tossorna jag virkat i ullgarn kan man hitta på garnstudios hemsida. Egentligen babytossor. Sedan måste jag bara smyga med lite sytt också. Ett tips är att köpa boken "Sy till dockan" av Anne Grethe Gaaserud, där har jag hittat mina mönster.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej