Jag har använt det billiga akrylgarnet som man kan köpa på www.vartoftagarn.se i storförpackning. Minns inte vad det heter. Virknål 5. Det gick åt ca 1 1/2 nystan på 50g. Mitt garn var nog lite tunnare så jag gjorde ytterligare ett varv med ökningar än vad som var angivet i mönstret och avslutade med 7 varv halvstolpar och ett snäckskalsvarv istället för den ribbade kanten. Den var verkligen snabbvirkad. Klar på två kvällars virktid!
 
Jag gjorde mössan till mig själv men dottern är sötare så hon får vara modell ;-) Jag ville ha en enkel men ändå fin mössa och jag tyckte att den här blev perfekt! 
 
 
 

2 kommentarer

Marit

14 Jan 2016 14:03

Hej,
har just påbörjat den här efter att ha snubblat in i din fina blogg.
Men jag får inte riktigt ihop det att man ska göra en lm i början av varje varv innan hst.
Tycker det ser lite konstigt ut när jag fäster ihop varvet. VIll gärna göra 2 lm som första hst istället...
Har du ett bra tips? Tycker det är svårt att se på originalmönstrets bilder.

Marit

14 Jan 2016 14:56

Hej,
har just påbörjat den här efter att ha snubblat in i din fina blogg.
Men jag får inte riktigt ihop det att man ska göra en lm i början av varje varv innan hst.
Tycker det ser lite konstigt ut när jag fäster ihop varvet. VIll gärna göra 2 lm som första hst istället...
Har du ett bra tips? Tycker det är svårt att se på originalmönstrets bilder.

Svar: Oj, det var så himla längesedan som jag gjorde den mössan så jag minns faktiskt inte... Men det vanliga är väl 2 lm för en halvstolpe... gör det istället. Behöver ju inte följa mönstret till punkt och pricka!
Titti

Kommentera

Publiceras ej