De här vantarna har jag virkat förut, mönstret finns här i bloggen men behövde uppdateras lite. Det var ett av de första virkmönster jag gjort. Varsågoda! Hoppas att de ska värma gott innan våren smyger sig hit med sina värmande strålar.
 
Garnet viking sportsragg finns att köpa fraktfritt hos favoritgarner.
 
 
Jag har använt mig av Viking sportsragg och virknål nr 3,5. Jag virkar ganska fast så är man en lösvirkare kan det behövas att gå ner en storlek på virknålen. Spetskanten är virkad med virknål nr 3.
 
Garnåtgång, nu använde jag mig av påbörjade nystan och har ingen våg, men jag gissar nästan att ett nystan räcker. Jag återkommer när jag tagit reda på det mer säkert.
 
Det är enklast att beskriva detta mönster med hjälp av stolpgrupper. I detta mönster är en stolpgrupp 3 stolpar som virkas i en och samma maska.
 
Vante
 
Lägg upp 39 lm och slut till en ring med 1 sm.
 
Virka 3lm och sedan 2 st i samma maska, (Första st på varvet ersätts alltid med 3 lm), hoppa över 2lm, *virka 3 st i nästa maska, hoppa över 2lm* upprepa ** varvet ut och avsluta med 1 sm i den 3:e lm. Det blir då 13 stolpgrupper.
 
Virka en sm till den mitterstra stolpen, 3lm, 2 st i samma maska, hoppa över till den mittersta st i nästa stolpgrupp och *virka 3 st i samma m, hoppa över till den mittersta st på nästa stolpgrupp* upprepa detta varvet ut och avsluta med 1 sm.
 
Fortsätt att virka på samma sätt tills du har virkat totalt 9 varv.
 
Nu är det dax att virka tumvarvet. Vi börjar med höger vante. (Vänster vante virkas likadant men spegelvänt).
 
Virka 10 stolpgrupper som ovan, virka 6 lm, hoppa över 2 stolpgrupper, avsluta med att virka en stolpgrupp och en sm i 3:e lm. Nu har du fått ett hål där tummen ska titta ut.
 
På nästa varv virkas 1 stolpgrupp i mitten på varje stolpgrupp som tidigare, plus 2 stolpgrupper jämnt fördelat i 2 av de 6 lm från tumvarvet, då har du återigen 13 stolpgrupper.
 
Fortsätt att virka runt med stolpgrupper i ytterligare 5 varv. Klipp av och fäst garnet.
 
Tumme:
 
Virka upp 6 stolpgrupper runt tumhålet, (2 nere, 2 uppe och en stolpgrupp i en stolpe på vardera sida om tumhålet). 
 
Virka runt med stolpgrupper ett varv till och fäst garnet.
 
Picotvarv
 
Obs! Picotvarvet virkar jag med en mindre virknål, dvs. nr 3.
 
Med vitt garn börjar du med *1 fm mellan två stolpgrupper, virkar sedan 3lm, därefter 1 fm i den första av dessa 3 lm*, sedan 1 fm i nästa mellanrum, 3 lm, osv. Fortsätt på samma vis runt hela vanten. Jag har virkat en upptill och en nedtill, man kan även göra på samma vis runt tummen om man vill, som jag gjort på den rosa varianten.
 
 
 
 
 
Lycka till!
 
Lämna gärna en kommentar om något är oklart eller verkar felaktigt så rättar jag till det så fort som möjligt!!!
 
 
 
 

1 kommentarer

Annica

18 Sep 2017 20:53

Jag provade mönstret men mitt garn var ganska stumt. Därför gjorde jag en variation av det med virkad resår både upptill och nedtill. Ersatte de 3 första raderna med resår och utökade upptill med en lägre resår. Himla fint blev det :)

Kommentera

Publiceras ej