Jag virkade fasta maskor i botten, började med två lm,
v.1 6fm i den 2:a maskan. 
v. 2 2fm i varje
v.3 1fm, 2m i nästa
v.4 2fm 2m inästa osv...
tills cirkeln var aningen mindre än botten på burken. Bättre att den är lite mindre så man får töja på överdraget än att det är för stort. Det sitter inte lika bra på burken då.
Sedan virkade jag två varv utan ökningar. 
Nästa varv virkade jag 3st i första fm, (första stolpen =alltid 3lm och avslutar alltid med en sm i 3:e lm)) hoppa över två fm, 3 st i nästa fm osv, varvet runt. man kan behöva justera lite hoppa över någon extra maska för att få det att gå ihop med sista stolpgruppen. 
Nästa varv 1sm till den mittersta stolpen, 3stolpar, hoppa över till den mittersta maskan i nästa stolpgrupp, 3 st, hoppa över till nästa, osv. Tills den är tillräckligt hög.
Sedan virkade jag två varv med stolpar i alla maskor, ett hålvarv (= 2st, 1lm, hoppa över en m) upprepat varvet runt. Därefter två stolpvarv till, avslutat med snäckskalsvolangen. (1fm, hoppa över en m, 5 st i nästa maska, hoppa över en m, 1fm i nästa.)varvet runt. 
Klart.
 
En annan variant... samma princip lite annorlunda mönster...
 
 
 

4 kommentarer

karn sjödin

04 Dec 2016 16:15

Jag hopas att jag vinner så här före jul kan man fira då

Marias

27 Aug 2017 14:09

Hej. Virkar efter ditt mönster , virkar in burken , och undrar om jag förstått mönstret rätt .. varv 3 1 fast maska 2 i nästa , menas det 1 maska 2 fasta maskor i varje maska varvet runt eller 1 maska 2 i nästa 1 maska 2 i nästa osv. Hoppas du förstår vad jag menar 🤔
Mvh.

Maria

Svar: Du ska öka 6m varje varv. 1fm i första m och sedan två fasta m i nästa m, 1fm i nästa m och två fm i nästa m. Dvs du ökar i varannan m. Jag håller på att stänga ner den här bloggen. Mönstret finns uppdaterat på min nya blogg www.virrkpannan.wordpress.com
Titti Stenke

Maria

27 Aug 2017 17:52

Jag klurade ut det till slut 😀 Tack iaf. Ibland går hissen ända upp 😀 Får kolla din nya blogg 🙄

Maria

Maria

27 Aug 2017 17:52

Jag klurade ut det till slut 😀 Tack iaf. Ibland går hissen ända upp 😀 Får kolla din nya blogg 🙄

Maria

Kommentera

Publiceras ej