Gratismönster för eget bruk!
 
De små bilderna kan man klicka på så förstoras de. Lämna gärna en kommentar om något blivit fel eller är svårt att förstå i mönstret! 
 
Till de blåmelerade har jag använt garnet Nordlys och till de grå garnet Rose mohair från Novita.
 
Fick en fråga om garnåtgång... ska försöka uppskatta det senare, men inte går det åt så mycket. ett nystan nordlys räcker nog till minst två par, kanske tom 3...
 
Virknål nr 2,5 och nr 2
 
1. Lägg upp 62 luftmaskor (lm) men virknål nr 2,5.
 
2. Börja virka i 4:e lm och virka stolpar (st) lm-kedjan ut. (=60 st)
 
3. Första stolpen ersätts härefter alltid med 3lm. Virka st i den BAKRE maskbågen varvet ut (= resårvirkning) Vänd!
 
4. Fortsätt virka stolpar i bakre maskbågen (=resårvirkning) tills du har virkat totalt 21 varv.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
5. Virka 15 st, därefter 8lm, hoppa över 8st och virka därefter st med början i den 9:e st varvet ut. (tumhål)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
6. Fortsätt virka ytterligare 4 varv st i bakre maskbågen. Då ska det vara totalt 26 virkade varv.
 
7. Virka ihop vanten från rätsidan med fasta maskor (fm). Då får du den finaste skarven. Den smälter liksom in i resårmönstret. Det var svårt att få en bra bild på det, men ett försök:
 
 
8. Virka 2 varv fm runt både ovansidan och nedåt armen. (Antal blir bäst om det är delbart med 3). Byt till en avvikande färg och virka ytterligare ett varv fm.
 
9. Virka spetskanten: Byt till virknål nr 2, virka 1 lm, 1fm i första maskan under, *3lm, 1 st i 1:a lm, hoppa över 2fm och virka en fm i nästa* varvet ut och avsluta med en smygmaska (sm) i den första fm på varvet.
 
10. Tumme: virka upp 22 stolpar runt tumhålet (1:a st =3lm) och virka 4 varv.
 
Höger vante:
 
virkas likadant som vänster men omvänt för att få tummen på rätt sida. Virka först 4 varv resårvirkning innan du virkar tumvarvet och därefter 21 varv till.
 
 Hoppas att detta kan inspirera till en massa fina torgvantar! Hade varit kul att se lite bilder på andras variantrer :-)
 

23 kommentarer

Annelie

20 Oct 2014 22:45

Tack! De här ska jag prova på, de är jättefina! = )

Eva

20 Oct 2014 22:47

Tack!
Skall testa längre fram men är jätteglad för beskrivningen. 😃
Hälsning Eva

Annette Berg

20 Oct 2014 22:51

Tack,jag ska prova.

Birgit Larsson

20 Oct 2014 23:51

Tack snälla för att du vill dela med dig; ska genast sätta igång med mitt projekt. Men först: inhandling av garn

Ninni

21 Oct 2014 00:06

Tack för mönstret! Jag har sparat ner det i Word och i sidfoten har jag din bloggadress. Skulle aldrig falla mig in att säga att nåt mönster är mitt som jag inte gjort själv. Fy sjutton vilket folk det finns. Jättesnällt att du lägger ut det så vi kan inspireras och testa själv. Stor eloge till dig!

Lotta

21 Oct 2014 05:36

Så fina, ska göra mig ett par :-)

Anci Jacobsson

21 Oct 2014 07:20

Underbara torgvantar och ett jättetack för att du delar med dig av mönster, det uppskattas. Ska försöka göra dessa som nästa projekt.
Håller med Ninni om att det är bra att du skriver, för dem som inte förstår, att det inte gillas då en del tar åt sig äran av andras arbete! Det är så fult att utnyttja andra...

Ulla Eriksson

21 Oct 2014 07:31

Tack för det fina mönstret ,,
Jättefina torgvantar , måste virka ett par ,

Britta

21 Oct 2014 09:38

Tack för att du så frikostligt delar med dig! Jättefina torgvantar! Ska börja på ett par idag! Jag har tyvärr inte mobil som kan ta bilder, så jag kan inte dela med mig om hur mina blir. Återigen: STORT tack för att du är så generös!

Cecilia

21 Oct 2014 09:49

Så jättefina <3 Tack för att du delar med dig av mönstret.

Önskar att det i mönsret står hur man gör resårvirkning.
Och gärna "handsk-strl".

Cecilia

21 Oct 2014 09:52

Så jättefina <3 Tack för att du delar med dig av mönstret.

Önskar att det i mönsret står hur man gör resårvirkning.
Och gärna "handsk-strl".

Anonym

21 Oct 2014 09:53

Så jättefina <3 Tack för att du delar med dig av mönstret.

Önskar att det i mönsret står hur man gör resårvirkning.
Och gärna "handsk-strl".

Evelina

21 Oct 2014 20:06

Tack för att du delar med dig av det fina mönstret!

Cecilia

22 Oct 2014 10:18

Oj så många inlägg det blev! Framförde min önskan om att det i mönstret står hur man gör resårvirkningen, för jag tycker den är så förvillande lik 2 räta 2 aviga stickad resår och därför trodde att den är virkad på annat sätt än det som visas på Drops video - trots att varje varv virkas i bakre maskbågen, som det också står i ditt mönster. (Kollade Drops resårvirkning för att lära mig, innan du la upp mönstret. Blir väl bara att prova!)

Inger strömberg

26 Oct 2014 04:49

Når jag gjort något väger jag det på en digital hushållsvåg. Då får jag reda på vikten ! Har funkat bra för ibland hittar jag en garnrest och undrar om det ian ræcka,,,och då vet jag ganska snart om den gör det :)

Julia

26 Oct 2014 09:56

Tack för det fina mönstret och inspirationen!

Jag använde ett tjockare ullgarn istället och virknål fyra. Blev jättebra! :) Hittar dock inte hur jag kan bifoga en bild om någon skulle vara intresserad.

Maria

26 Oct 2014 17:34

Tack för mönstret till de vackra torgvantarna. Enkelt att följa. Problemet var att jag inte kunde sluta.....så de är klara

Jessica Högberg

27 Oct 2014 21:03

Så fina!! ska prova=))

Inger Strömberg

11 Nov 2014 08:01

Så inspirerande saker du gör! När det gäller garnåtgång vill jag gärna dela med mig av ett enkelt tips. När jag har gjort något på frihand så tar jag bara min elektriska hushållsvåg och ser vad det väger. Sedan avrundar jag upp till närmsta 50gr. Det kan vara bra för minnet för ibland undrar man om ett garn som man hittar i resterna räcker till det man vill göra :)

Eva

14 Oct 2015 16:57

Hejsan!
Fina saker du virkar. Torgvantarna ska nog bli mitt nästa projekt. Bra beskrivning du gör.
Ha det gott

Hej. jätte fina vantar. jag förstår dok ej hur man ska göra riktigt. Ska man virka stolpar i dem 8 luftmaskor man? eller ska man spara dem till tummen uppvärmning?

27 Oct 2015 21:05

Hej. Gillar verkligen allt du gjort de är jätte fint. Skulle aldrig säga att jag gjort något som någon anan kommit på. Usch fy och blä för sådana människor. Har en fråga ska man virka stolpar i dem 8 luftmaskorna eller ska man spara dem till tummen uppvärmning?

Svar: Hej! På nästa varv virkar du stoplar i de åtta luftmaskorna. Det blir då ett litet hål där tummen tittar ut. Runt det där jålet ska du senare virka tummen.
Titti

Anonym

19 Sep 2016 22:14

Hej!
Så fint att du delar med dig av Dina mönster. Toppen! Undrar dock lite över beskrivningen till den vslutande kanten. Där förstår jag inte mycket :/

Svar: oj, för mig ser det så tydligt ut, vet inte hur jag ska förklara det på ett annat sätt? man virkar 1 fast maska,sedan 3 luftmaskor. Du hör sedan en stolpe i den nedersta av dessa tre luftmaskor, joppar över 2 maskor och gör en fast maska i nästa, virkar 3 luftmaskor, en stolpe i den nedersta av dessa tre luftmaskor, hoppar över 2 madkor och gör en fast maska i nästa maska... osv...
Titti Stenke

Carin

28 Oct 2017 08:37

Tusen tack! Spetskanten blev jättefin också!

Kommentera

Publiceras ej