Har fått flera förfrågningar på mönstret till min virkade luftballong, så här kommer det. Kan bli fin som fönstermobil eller kanske som sängmobil. Sonen min använder den att köra playmobilgubbar i. Egentligen hade jag tänkt göra 3 st och hänga på olika höjd i fönstret som dekoration, men det får bli en annan gång ;-)

Garn: Catona från sheepjes. (Finns bla hos favoritgarner.se)
Virknål nr 2.

Ballongen: (jag har använt en ljusgrå variant)

2 lm, virka 6 fm i den 2:a lm från virknålen = 6m
*2 fm i varje m* = 12m
*1 fm, 2 fm i nästa m* upprepa varvet ut = 18m
*2 fm, 2 fm i nästa m* varvet ut = 24m
*3 fm, 2 fm i nästa m* vervet ut =  30m
*4 fm, 2 fm i nästa m* varvet ut = 36m
*5 fm, 2 fm i nästa m* varvet ut = 42m
*6 fm, 2 fm i nästa m* varvet ut = 48m
*7 fm, 2 fm i nästa m* varvet ut = 54m
*8 fm, 2 fm i nästa m* varvet ut = 60m
*9 fm, 2 fm i nästa m* varvet ut = 66m
*10 fm, 2 fm i nästa m* varvet ut = 72m

9 varv fm utan ökningar = 72m

Därefter börjar man minska på varannat varv enl följande:

10 fm, 2 fm tillsammans* varvet ut= 66m
1 varv fm utan minskningar = 66m
9 fm, 2 fm tillsammans* varvet ut = 60m
1 varv fm = 60m
8 fm, 2 fm tillsammans* varvet ut = 54m
1 varv fm = 54m
7fm, 2 fm tillsammans* varvet ut = 48m
1 varv fm =48m
6 fm, 2 fm tillsammans* varvet ut = 42m
1 varv fm =42m
5 fm, 2 fm tillsammans* varvet ut = 36m
1 varv fm = 36m
4 fm, 2 fm tillsammans* varvet ut = 30m
1 varv fm = 30m
3 fm, 2 fm tillsammans* varvet ut = 24m
1 varv fm = 24m
2 fm, 2 fm tillsammans* varvet ut =18m
1 varv fm = 18m

Byt nu till vitt garn.

2 varv fm =18m
1 varv fm i den yttre maskbågen
1 fm, 2 fm tillsammans* = 12 fm
Fyll luftballongen ordentligt med vadd. Jag brukar fylla den riktigt ordentligt och forma till den lite utifrån när jag fäst trådarna. Ett fel många gör är att vara för snåla med fyllningen. Då tappar de lätt formen efter ett tag.
2 fm tillsammans = 6m.
Fäst trådarna.

Stjärnan

Virka 6 lm och slut till en ring med en sm i den första luftmaskan.

Virka 3 lm( en st) och 2 st till om ringen, *1lm, 3 st* 3 gånger till så du får 5 grupper med 3 stolpar i varje. Avsluta med en smygmaska i den översta av de 3 luftmaskorna som börjar varvet.

Gör en smygmaska så du kommer till den mittersta stolpen, *virka 2st, 1 dst, 3lm, 1 dst, 2 st om luftmaskbågen från förra varvet och gör en smygmaska i den mittersta stolpen i nästa stolpgrupp* fortsätt på samma vis varvet ut och avsluta med en sm och fäst garnet.

 Korgen 

2lm och virka 6 fm i den 2:a lm från nålen.
2fm i varje m = 12m
*1fm, 2 fm i nästa m* varvet ut = 18m
*2fm, 2fm i nästa m* varvet ut = 24m
*3fm, 2 fm i nästa m* varvet ut = 30m
1 v fm i den yttre maskbågen
7 v fm genom båda maskbågarna
Avsluta med 1 varv kräftmaskor. Kommer en beskrivning på det senare, men det finns fina beskrivningar att googla fram sålänge. man virkar då fm från vänster till höger sida för att få en snygg kant.

Montering

Virka 4 luftmaskkedjor i önskad längd att sätta fast korgen med. Fäst dem på insidan av korgen med lagom mellanrum och de andra ändarna på ballongen på lagom avstånd. Jag har fäst dem på 6:e gråa varvet nedifrån räknat på ballongen. Jag nålade fast stjärnan och sydde sedan fast den med vit sytråd.

3 kommentarer

Anna

14 Jan 2017 13:03

Hej! Den är superfin! Hur mycket garn går det åt ungefär?

Svar: Hej! Och tack! Vilket inlägg är det du tänker på? Jag kan tyvärrbara se kommentarerna, inte vilket inlägg de hör till. HäldningarTitti.
Titti Stenke

Hej jag försöker virka ballongen men jag tycker inte att antalet maskor stämmer .tex på varv 5 där är 30 maskor från början och sen skulle man öka 4+2 hela varvet men jag får det till mer maskor än 36. vad gör jag för fel.när man gör ett varv ska man in.

18 Feb 2017 22:17

Hej jag försöker virka ballongen men jag får inte det till att stämma med antalet maskor. Tex på varv 5 där är 30 maskor från början och man ska öka med 4+2 maskor varvet ut.men jag får det till fler maskor än 36 vad gör jag för fel. Ska man inte avsluta varvet med en smygmaska på varvet och sedan börja med 2 luft maskor? Tacksam för svar mvh cilla

Cilla Lundgren

18 Feb 2017 22:26

Hej jag försöker virka ballongen men jag får inte det till att stämma med antalet maskor. Tex på varv 5 där är 30 maskor från början och man ska öka med 4 + 2 maskor varvet ut.men jag får det till fler maskor än 36. Vad gör jag för fel.?ska man inte avsluta varvet med en smygmaska och sedan börja alla varv med 2 luft maskor? Tacksam för svar mvh cilla Lundgren

Svar: Hej. Ballongen virkas i spiral så inga sm behövs. De två lm har du bara när du startar, det är istället för en magisk ring som jag tycker är bökigt. När du har 30m, virkar du först 4fm utan ökning, sedan i den 5:e maskan gör du 2fm, sedan 4fm utan ökning osv. Det betyder att man varje varv har ökat 6maskor.
Titti Stenke

Kommentera

Publiceras ej