Igår snodde jag ihop ett litet mobilfodral för att piffa upp telefonen. Eftersom jag också är lite klantig är det bra med lite extra skydd så telefonen klarar golvlandningarna lite bättre 😉

Mönstret till denna mobil gjorde jag egentligen för mågra år sedan då dottern behövde en mobilväska men jag gillar mönstret. Då blev det en turkos och vit idag blev det en grå och gråblå.

 

 

Garn: catona bomullsgarn virknål nr 3

Botten virkas runt i spiral.

Virka en lm-kedja lite längre än bredden på telefonen. Det ska vara ett jämnt antal maskor. Jag gjorde till min 16lm.Man kan få prova sig fram lite till rätt storlek.

Virka därefter 1lm och virka runt lm-kedjan med fasta maskor. Det blir 1fm ivarje lm men 3 fm iuftmaskorna på ändarna. Se bilden nedan: =34m

Därefter virkas ytterligare 4 varv fm, då 1fm i varje m =34m.

Klipp av och fäst tråden. Jag gör alltid på det här sättet för att få en rak kant. Avsluta efter sista maskan. gör ingen smygmaska. Trä istället tråden på en nål. stick in nålen under den 2:a maskbågen till vänster.

 
Trä sedan in nålen genom den sista maskbågen på varvet, samma maskbåge som tråden kommer ifrån.
 
 
Du har nu fått en ny liten maskbåge. Dra åt lagom fast och fäst tråden.
 
 
Och såhär blir resultaten. En i princip osynlig kant. 
 
 
Nu ska vi börja virka själva mönstret runt väskan. Jag är petnoga och hatar fula skarvar så därför avslutar jag och fäster tråden efter varje varv. Jag vet att en del avskyr trådfästning och då kan man bara byta färg och låta trådarna löpa med på baksidan. Om man väljer att göra så så avslutar man varje varv med en sm i första m på varvet och görsmygmaskor fram till mellanrummet mellan två stolpgrupper.
 
Mönster:
 
varv 1: *3 st tillsammans, 1lm, hoppa över 1 m* varvet ut.
Resterande varv: i mellanrummet mellan stolpgrupperna görs *3st tillsammans, 1lm, hoppa till nästa mellanrum"
Jag har virkat varannat varv med gått och varannat med gråblått. Totalt 11 varv.
 
Så här gör jag när jag börjar varvet:
 
Gör en ögla på garnet och stick in nålen. Gör ett omslag och sätt den genom en valfri maska, jag brukar börja mitt bak.
 
 
Om du börjar varvet på detta vis och avslutar varvet på det vis jag visade ovan får du inga fula skarvar, utan baksidan blir lika fin som framsidan!
 
 

3 stolpar tillsammans görs genom att du virkar en vanlig stolpe, men väntar med det sista genomdraget med garnet, virkar en till stolpe, men väntar med det sista genomdraget, virkar en till stolpe, du har nu tre stolpar på virknålen. Gör ett omslag och dra garnet genom alla öglorna.
 
 
När du har virkat alla mönstervarv virkas 8 varv fm i spiralvirkning. Jag börjar mitt bak, gör en fm mellan 2 st grupper, 1 m i stolpgruppen osv... =34m.
 
Fäst tråden.
 
Blomma:
 
2lm, virka 5fm i 2:a lm från nålen. avsluta med en sm i första fm.
*4lm, 3 dst, 4lm, 1sm* i varje fm. Det blir till 5 blomblad. 
 
Fäst trådarna och sy fast blomman. Jag satte en udda knapp från min knappsamling i mitten.
 
Lycka till!
 
 
 
 
 
 
 
 
 

1 kommentarer

Cecilia

07 Feb 2018 15:51

Hej!

Jag blev helt kär i detta mobilfodral, så fint! Men det är tyvärr för avancerat för att göra själv då jag tyvärr är fullständig nybörjare på virkning. Säljer du möjligtvis?

Med vänlig hälsning,
Cecilia

Kommentera

Publiceras ej