Stl. vuxen-one size. Passar särkert större barn också. Min dotter som fick stå modell är 12 år och sjalen passar lika bra till henne som till mig. Vill man göra den mindre så minska ett par cm på resåren till luvan och gör därefter några mask-grupper färre på luvan. Gör ev själva sjalen lite kortare.

Denna smarta sjal har funnits länge som bild i huvudet, men jag har haft så mycket annat att stå i och inte kommit till skott.  Nu när jag hade slut på julklappsideer kom jag att tänka på det igen.  En mössa och sjal i ett men som inte klappar ihop frisyren totalt! 

 
 
Jag har använt garnet lady glitter från järbo garn, men du kan även använda andra medeltjocka garnsorter. Titta på banderollen så att garnet är så nära 120 meter/50g som möjligt. Exempelvis järbo Fuga som är ett annat garn jag använder mycket. Det går åt ca 5 nystan.
 
Du behöver två virknålar, nr 5 till resåren på luvan och nr 6 till resten av sjalen. 
 
LUVA:
 
Virka 11 lm med virknål nr 5. 
Börja i den 2:a m från nålen och virka 10fm. Vänd med 1lm.
Virka 10fm endast genom den bakre maskbågen,  vänd med 1lm.
Fortsätt på detta vis att virka fram och tillbaka endast genom den bakre maskbågen tills du fått en resårremsa som är ca 59 cm lång.
 
Nu fortsätter du att virka längs långsidan av resår-remsan, men byt till virknål nr 6.
 
Virka 1lm, 1fm i början av remsan,  2st i samma maska som den första fm,  hoppa över motsvarande längd som ca 2maskor och virka 1fm och 2st i samma maska.  Det ska bli 27 sådana mask-grupper längs remsan. 
 
1 lm, vänd arbetet. Virka 1fm i fm under plus 2 st i samma fm, virka sedan 1 fm i nästa fm från varvet under, 2 st i samma maska... osv varvet ut.
 
Fortsätt att virka på detta vis tills du har virkat 24 varv.
 
Vik och sy ihop luvan från avigsidan mitt bak.
 
HALSDUK:
 
Virka 19 lm med virknål nr 6.
Virka 1 fm+2 st i den 2:a lm från nålen, hoppa över 2lm, virka 1 fm+2 st i nästa m...osv varvet ut. Det blir totalt 6 mask-grupper. Fortsätt att virka fram och tillbaka tills du nått önskad längd. Jag virkade 78 varv.
 
Sy ihop ändarna från avigsidan. Vik den sedan på mitten och sy på luvan mitt bak från avigsidan.
 
 
 
 
 
Svårare än så var det inte! Ställ gärna frågor om något är oklart!
 
 

7 kommentarer

Else Mustanoja

27 Dec 2016 10:39

Hej Den är jätte fin men vilken ålder passar den??

Svar: Hej. Den här är i vuxenstorlek, one size, men passar säkert större barn också. Om du vill göra den mindre så minska några cm på själva huvan och gör en kortare sjal.
Titti Stenke

Anki

27 Dec 2016 15:31

Väldigt fin och smart mönster! :)

Anonym

28 Dec 2016 13:48

Skulle du kunna visa hur du gör strukturmönstret Speciellt vid vändningarna ?

Svar: Fixar det!
Titti Stenke

Anonym

28 Dec 2016 17:52

Jag undrar över dess olika mått, skulle du kunna skriva ut det? Tänker på hur bred resårremsan är och hur djup luvan är. Vidare hur bred och lång halsdukdelen är.

Svar: Hej. Jag har tyvärr inte halsduken här hemma att mäta på då det var en julklapp till min mamma. Men jag kan mäta näsa gång jag är dit.
Titti Stenke

Anonym

09 Jan 2017 18:16

Hej. Jag har virkat som det står. Men undrar om du menar 2 varv som 1 varv? För om man räknar per varv så blir det en liten luvsjal

Anonym

09 Jan 2017 18:16

Hej. Jag har virkat som det står. Men undrar om du menar 2 varv som 1 varv? För om man räknar per varv så blir det en liten luvsjal

Anonym

09 Jan 2017 18:16

Hej. Jag har virkat som det står. Men undrar om du menar 2 varv som 1 varv? För om man räknar per varv så blir det en liten luvsjal

Svar: Hej! Ja du har nog rätt! Jag har nog tänkt fel där!! Tack för att fu sade till. Ska ändra lite i tecten!
Titti Stenke

Kommentera

Publiceras ej