Garn: catona från scheepjes (finns att köpa fraktfritt hos favoritgarner.se) och virknål nr 2.
Hjärtat virkas uppifrån och ner, med "två skålar" som virkas samman.
 
1. 2lm och 6fm i den andra lm från nålen
2. 2fm i varje m (12m)
3. *1fm, 2fm i nästa m* upprepa varvet ut (18m)
4. *2fm, 2fm i nästa m* upprepa varvet ut (24m)
5-7. tre varv fm utan ökningar.
 
Klipp av och fäst garnet och virka en till likadan, men på den andra skålen klipps inte garnet av, utan du sätter de båda skålarna bredvid varandra och virkar ihop dem. Jag brukar spara en snutt tråd när jag fäst tråden på den första skålen för att sy ihop det pyttelilla hål som blir mellan skålarna för ett snyggare resultat.
 
8. efter att ha virkat sista v fm på den 2:a skålen, fortsätter du att virka ett varv fm på den gamla skålen. sätt en markering i första m på skål 2, här börjar varvet. Nu har du virkat ihop dem. (48m)
 
9-12. fyra varv fm (48m)
 
13.. *6fm, två m tillsammans* varvet ut (42fm)
14. 1v fm utan minskning
15. *5fm, två fm tillsammans* varvet ut (36m)
16. 1 v fm utan minskning
17. *4fm, två fm tillsammans* varvet ut (30m)
18. 1v fm utan minskning
19. *3fm, två fm tillsammans* varvet ut (24m)
20. 1v fm utan minskning
21. *2fm, två fm tillsammans* varvet ut (18m)
22. 1 v fm utan minskning
23. *1 fm, två fm tillsammans* varvet ut (12 m)
24. 1v fm utan minskning
 
fyll med vadd
 
25. *2fm tillsammans* varvet ut (6fm) 
 
klipp av och fäst tråden!
 
 

5 kommentarer

Anna-Erika

08 Jul 2016 16:15

Hej!
Idag på mina sociala medier och hemsida efterlyste jag pysselbloggar att följa. Din var en av tipsen jag fick. Ska bli kul att se vad som händer här!
Virkning är livet!
//Anna-Erika

Anonym

19 Apr 2017 11:06

Vilka fina mönster! Tack så mycket. Skulle önska att du skrev ut ungefär hur stora de blir i cm 😊 Tack!

Anonym

14 Aug 2017 20:46

Jag förstår verkligen inte punkt 8! Kan du visa eller förtydliga hur du menar?

Svar: Självklart. Kan du bara skriva vilket mönster det gäller. Jag kan tyvärr inte se vilket inlägg du har kommenterat. Hälsningar Titti
Titti Stenke

Eva Nilsson

21 Aug 2017 20:37

Hej
Försöker virka ihop skålarna till hjärtat oj oj får det inte att stämma .Du har ingen bild på hur jag ska göra😃 Och hålla det.

Laura

30 Aug 2017 15:05

Hej!

Jag förstår heller inte punkt 8 :) Och heller inte hur jag ska virka ihop dom. Är rätt ny på detta :D
Om du kan visa så vore de super. Tack!

Svar: Hej! Ett av problemen med denna blogg är att jag inte kan se vilket inlägg ni kommenterar. Därför vet jag inte vilket mönster det gäller. Har lagt ner denna blogg ocj så snart jag flyttat över alla mönster till www.virrkpannan.wordpress.com då stängs den här ner. Kika in där så kan kag hjälpa dig.
Titti Stenke

Kommentera

Publiceras ej