Min son vill så gärna vara lucia på förskolans firande. Han frågade om jag kunde sy en luciadräkt 😉😂 Nja, ingen dräkt kanske men en luciakrona kan jag väl sno ihop. Ser att det finns några mönster på luciakronor på nätet redan, men jag är ju förälskad i garnet catona och ville göra ett mönster som passar till det garnet.

Catona kan du köpa fraktfritt hos favoritgarner, det finns i oändligt antal nyanser och är lättvirkat och lite glansigt.

Till denna luciakrona har jag använt lite mer än 50g grönt garn, 50g vitt garn och rester av gult garn.

Virknål nr 2

Krans:
Virka 30lm och slut till en ringmed en smygmaska. virka 1lm pch sedan 30 fm maskor i lm och fortsätt virka runt i spiral. Virka tills du har en lagom lång krans. Stoppa kransen allt eftersom du virkar. Min krans blev 54,5 cm lång, min sons huvudmått är 54,5. Kransen sitter finfint på. Sy ihop den ände mot ände till en rund ring.

Ljus:
(virka 5 ljus)
Med gult: 2lm, virka 6fm i den 2:a lm från nålen=6m
6fm
2fm i varje m=12m
12fm
1fm, 2fm i nästa m varvet ut=18m
4 varv fm.
Klipp av och fäst den gula tråden.

Byt till vitt och virka 32 varv fm. Klipp av och fäst tråden.

Sy fast alla fem ljus och linda ett fint band runt kransen. Mitt är köpt på stoff och stil.

4 kommentarer

Anonym

29 Nov 2016 18:01

Läcker och fin

Svar: Tack 😀☺
Titti Stenke

Anonym

03 Dec 2016 14:38

Hej! Önskar beställa virkat bakverk av dig om det finns möjlighet :) Har mailat dig. Mvh Therese

Svar: HEJ! Jag tar tyvärr inga beställningar för tillfället. Men Titti (Virrkpannan)
Titti Stenke

Anonym

04 Dec 2016 19:21

Kommer mönstret till den fina halskragen snart? Såg den på instagram 😍 Hur mycket garn går det åt? Tänkte skicka efter garn 😃

Anonym

04 Dec 2016 19:24

Hej, när kommer mönstret till den fina halskragen? 😍 Hur mycket garn går det åt? Tänkte skicka efter.

Svar: Hej! Jag jobbar på att skriva ner mönstret. Jag är inte säker på garnåtgången då jag repat och slängt en del. Återkommer om detta så snart jag är klar.
Titti Stenke

Kommentera

Publiceras ej