Virkningen som hobby växer och växer. Virkblogg efter virkblogg startar, nya virk-instagramkonton poppar upp titt som tätt, liksom facebooksidor med virkning i fokus. Man kan idag se virkande människor vart man än vänder sig, på torget, på bussen, i tunnelbanan, i väntrummet, på kafferasten... Jag tycker att det är jätteroligt! 
 
 
Virkningen är en avslappnande hobby, jag hör många berättelser om utbrända, utmattade, deprimerade, sjukskrivna personer hittar hjälp och tröst i virkningen. Virkningen kan även skapa kontaktnät och en gemenskap med andra personer, t ex via virkgrupper på nätet eller virkcafén och diverse virkträffar. Jag har själv gått med i två virkgrupper på facebook, "virka mera" och "virka och få inspiration", där flera tusentals medlemmar visar upp sina virkade alster och inspirerar varandra.
 
Det blir vanligare med virkning som välgörenhet och många organisationer tar gärna emot virkade alster. Virka för barn  som drabbats i livet är också ett sätt att använda virkandet för att hjälpa andra.
 
Den HÄR artikeln hittade jag från skåne där en grupp virkare ska försöka slå rekord i mormorsrutor och skänker filtar till välgörenhet.
 
Hjärtekatten skänker virkade hjärtekatter till barn på de stora hjärtavdelningarna i Sverige. Virka din egen hjärtekatt som kan trösta ett litet hjärtsjuktbarn, du kan även virka andra syskondjur som kan lämnas ut till syskon. kan du inte virka kan du betala in för garnkostnad så virkas en katt åt dig. Ett superfint initiativ. Jag har själv inte virkat någon hjärtekatt, men det står på min att göra-lista!
 
Ett annat fint initiativ är FiadockorMalin Sahlström är en tjej som startat ett projekt i samband med Ronald mc donald-husen i Sverige. De samlar in och delar ut små virkade dockor utan hår som ska trösta och stötta cancersjuka barn genom svåra tider. Jag har själv virkat en fiadocka, men inte skickat den en. Jag tänkte att den skulle få en liten kompis.
 
 
På sidan Babydjungeln samlas virkade bläckfiskar in som ska skänka trygghet till förtidigt födda barn på landets neonatalavdelningar. Vidare instruktioner finns om du klickar på länken. Det måste jag också hinna med att göra någon gång!
 
Gillar du att sticka eller virka halsdukar kan du också bidra till insamlingen till barncancerfonden. Du kan läsa mer på facebooksidan, eller barncancerfonden.
 
En annan möjlighet är att virka en sköldpadda till unga reumatiker. Sköldpaddemaskoten virkas i bomullsgarn och fylls med grötris och kan användas som värmekudde. Nu börjar det bli mycket på min lista!
 
Om du vill hjälpa hemlösa kan du gå in och titta på sidan hjälpstickan. De tar emot stickade och virkade värmande plagg, mössor, sjalar odyl. På vissa orter tar man emot barnstorlekar och på vissa endast vuxenstl.
 
Det var lite av det jag hittade ikväll när jag satt och googlade. Blir alldeles varm i hjärtat och rörd av vad alla kreativa virkare och stickare gör för att förgylla våranvärld! Tänk så mycket omtanke och engagemang där finns!!!
 
Man kan även genom att köpa mina mönsterkit sunkissed babyfilt eller Elis elefantsnutte bidra med en liten slant till barndiabetesfonden.
 
Säg gärna till om jag missat någon bra sida. Vill samla så mycket tips som möjligt i detta inlägg.
 
Med det vill jag önska alla en riktigt trevlig helg!
 
 
 

1 kommentarer

Anna

10 Feb 2017 07:43

Visst är det härligt med gemenskapen som finns inom virkningen! Alltid bara stöttande ord och uppmuntran.

Hjärnugglan är en grupp som startats för att uppmärksamma alla barn med olika hjärnskador. De samlar in virkade ugglor för at ge till sjukhusbarnen. Gruppen finns här https://www.facebook.com/Ugglebarnen/?fref=ts

Det har blivit ett antal ugglor genom åren som skickats dit :D

Hoppas du får en bra dag, Kram

Svar: Å vad bra! Den ska jag genastlägga till!
Titti Stenke

Kommentera

Publiceras ej